روابط عمومی دیجیتال – بخش اول
روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی یک رابطه ی استراتژیک و هدفمند ما بین یک سازمان یا برند با مخاطبان آن است که آگاهی و اطلاعات از طریق دسترسی های عمومی و محلی مبادله می شود. روابط عمومی های سنتی اغلب با سخنرانی ها ، توزیع دپارتمان ها ، نوشته ها و رسانه های مکتوب استراتژِی و آگاهی های سازمان را با مخاطبان خویش در میان می گذارند.
روابط عمومی دیجیتال چیست ؟
روابط عمومی دیجیتال با حفظ استراتژی حفظ ارتباط با مخاطبین عبارت است از ترکیب روابط عمومی سنتی با بازاریابی محتوا ، شبکه های اجتماعی ، اطلاع رسانی های دیجیتال و رصد ، پایش و پالایش اخبار و محتوا.
روابط عمومی دیجیتال صرفا انجام امور روابط عمومی سنتی در بستر دیجیتال نیست ؛ به تحلیل میتوان گفت که گرایش به فرایند دیجیتالی سازی روابط عمومی های سنتی اعم از تولید محتوا ، انتشار محتوا و رصد بازخورد مخاطبین است.
روابط عمومی دیجیتال چه مزایایی دارد ؟
1- اصل ماندگاری : در روابط عمومی دیجیتال بر خلاف روابط عمومی سنتی ، آگاهی ها و اطلاع رسانی ها به واسطه انتشار در فضای مجازی و دیجیتال بسیار ماندگار تر خواهد بود به طور مثال با انتشار یک خبر در رسانه های آنلاین تا مدت ها آن خبر قابل دسترسی و جستجو در فضای مجازی خواهد بود.
2- اصل بازنشر : یکی از دغدغه های مهم روابط عمومی های سنتی گستره ی محدود بازنشر آگاهی ها و اطلاع رسانی های سازمان است که با ورود دیجیتال به حوزه روابط عمومی های سنتی گستره ای به وسعت فضای مجازی امکان نشر و بازنشر اخبار مذکور در سیل بیشمار مخاطبین فراهم شده است ؛ به طور مثال با انتشار یک خبر در شبکه اجتماعی سازمان ، مخاطبین با بازنشر آن خبر در مخاطبین پایین دست واسطه نمایش آن به مخاطبین فراگیر خواهند بود.
3- امکان رصد اخبار نشر و بازنشر شده و تحلیل رفتار مخاطبین و رسانه ها ؛ یکی از مهمترین کمبود های روابط عمومی های سنتی سنجش بازخورد مخاطبین و رسانه هاست ، روابط عمومی های سنتی امکان بازخورد سنجی را بدلیل گستره ی محدود ارتباطی خود از دست میدهند و این برای یک سازمان مشابه یک فاجعه است که بعد از یک اطلاع رسانی هیچ تحلیل بازخوردی از مخاطبین خود نداشته باشد که عملا باعث تضعیف برنامه ریزی ها و استراتژی ها خواهد بود ، از این رو در روابط عمومی دیجیتال به دلیل دسترسی جامع به رسانه ها و مخاطبین بعد از نشر و بازنشر اخبار و اطلاع رسانی ها میتوان بازخورد رسانه ها و مخاطبین و حتی رفتارسنجی آنان دست یافت و برای برنامه های آینده استراتژی و برنامه ریزی دقیقتر انجام داد.
4- اصل ارزش افزوده : یکی از مهمترین اصل ها برای هر سازمان ارزش افزوده فعالیت های آن سازمان می باشد که در روابط عمومی ها این اصل نمود مشهودتری به جای میگذارد ، با گرایش سازمان ها به روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی محتوا ، با هر کنش صحیحی ارزش افزوده مشهودی به سازمان تعلق خواهد گرفت به طور مثال با بازاریابی صحیح محتوای وب سایت سازمان به طور اختصار سئوی محتوا ، ارزش محتوایی آن وبسایت رو به صعود خواهد بود و در نتایج جستجوی مخاطبین در فضای مجازی جزو الویت های موتور های جستجو قرار خواهد گرفت.
5- امکان ردیابی مخاطبین و طبقه بندی اطلاعات ارتباطی ، مزیت فوق العاده ای که هر سازمان را به وجد خواهد آورد امکان ردیابی مخاطبین و طبقه بندی ارتباط با آنان است بدین سو که در روابط عمومی دیجیتال امکان ردیابی مخاطبین سازمان مذکور بر اساس سنین مخاطبین ، شهر محل سکونت ، مشاغل ، جنسیت ، علاقه مندی ها و… وجود دارد که میتواند این اطلاعات را همراه با امکان ارتباطی مستقیم طبقه بندی نمود و اطلاع رسانی های سازمان را به مراتب دقیق تر و هدفمند تر نمود.
در ادامه مبحث ابزار های مناسب برای روابط عمومی دیجیتال معرفی خواهند شد.