می, 2018 بدون نظر مقالات

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا چیست و چه ضرورتی دارد ؟

بازاریابی محتوا

با گسترش دایره مخاطبین در فضاهای تعاملی مانند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در عصر جدید، پیدا کردن مخاطبین هدف و ایجاد ارتباط و تعامل مستمر با ایشان با چالش های گوناگونی مواجه شده است.

بازاریابی محتوا به استراتژی ایجاد و اشتراک گذاری محتوا برای تعامل با مخاطبین هدف و رسیدن به اهداف خاص بازاریابی یا سازمانی گفته می شود.

با تعریف فوق به نتیجه خواهیم رسید که مهمترین روش در عرصه کنونی ارتباطات ایجاد محتوا و به اشتراک گذاری استراتژیک آن می باشد تا کسب و کار و یا سازمان شما بتواند با مخاطبین خود به یک تعامل و ارتباط واحد برسد.

بازاریابی محتوا زمانی موفق است که این ارتباط موثر باشد و کسب و کار یا سازمان در صدد محکم ساختن ارتباطات، تعامل با مخاطبان، عمل الهام بخش بودن برای مشتری و ارائه دادن چیز های با ارزش به طرفداران و دنبال کنندگان برآید.

اگر بخواهیم بازاریابی محتوا را قدم به قدم مرور کنیم در 4 مرحله آن را توصیف و توضیح خواهیم داد:

 

1- هدف گذاری و انتخاب مخاطب:

انتخاب مخاطب

با مطالعه جملات فوق شور و شوق برای تولید و اشتراک گذاری محتوا را در شما می توان دید اما قبل از اینکه دست به قلم شوید باید هدف گذاری کنید و طیف مخاطبین خود را شناسایی و انتخاب نمایید.

بازاریابی محتوا در فضای ارتباطات کنونی همانند یک جنگ واقعی است! رقیبان شما نیز در حال برنامه ریزی و تولید و اشتراک گذاری هستند و قطعا مشتریان و یا مخاطبین شما را تحت تاثیر قرار خواهند داد، پس هدف گذاری در سرنوشت این جنگ تاثیر مستقیم خواهد گذاشت، اگر به پیروزی فکر می کنید و حتی در نظر دارید مشتریان و مخاطبین رقیبان خود را تحت تاثیر قرار دهید اهداف خود تعیین و تثبیت نمایید.

برای اینکه اهداف خود را بسازید سه مرحله ی
– زودبازده
– میان دوره
– و بلند مدت
برای هدف گذاری خود مشخص و سپس برای هر مرحله مخاطبین را شناسایی نمایید.

شناسایی مخاطبین می تواند با آنالیز رقیبان، نیازسنجی بازار، اشراف به عرضه و تقاضا، نیازسنجی میدانی و راه های تخصصی دیگر بدست بیاید، حتی اگر نیاز باشد می توانید از متخصصین این امر کمک بگیرید چرا که تشخیص صحیح در این مرحله موجب انتخابی درست و نزدیک شدن به پیروزی می شود.

 

2- تولید محتوا:

تولید محتوا
آن شور و شوقی که در مرحله اول داشتید اینجا به کمک شما خواهد آمد چرا که مرحله تولید محتوا به انگیزه ، خلاقیت ، پشتکار و نوآوری نیاز دارد.

کپی نکنیم! رقیب ها قبل از شما بازاریابی محتوا را شروع کرده اند و اگر بخواهید راه آنان را ادامه دهید محکوم به عقب ماندگی خواهید شد، با این تفسیر که شما با الگو برداری و حتی خدای ناکرده با کپی برداری از رقیب راه او را ادامه خواهید داد و هر چقدر هم که سرعت شما بالا باشد باز او از شما جلوتر است و این یعنی شکست زود هنگام! یکی از اساسی ترین اصل های بازاریابی محتوا تولید محتوای یونیک (بی همتا) می باشد.

خلاقیت و نوآوری راهگشاست، “به تعداد آدم ها راه برای رسیدن به خدا هست” این دیالوگ معروف را بخاطر دارید؟ در تولید محتوا هم همین نسخه شفا بخش است! برای رسیدن به مخاطب به تعداد کسب و کار ها و سازمان ها روش های نوآورانه و خلاقانه وجود دارد، پس برای تولید محتوای خود به دنبال روش ها و سبک های جدید باشید.

تولید محتوا در فضای مجازی به چهار نوع تقسیم می شود:

– متن  – صدا  – تصویر  – ویدئو

شما می توانید هر یک از این انواع محتوا را انتخاب کنید و حتی می توانید به صورت ترکیبی نیز از چهار نوع فوق در محتوای خود استفاده نمایید اما به یاد داشته باشید که انتخاب نوع محتوا با مخاطب و ابزار اشتراک گذاری ارتباط مستقیم دارد به طور مثال اگر مخاطبین شما جوانان 20 تا 25 سال می باشند و فضای اشتراک گذاری شما اینستاگرام است ترکیب ویدئو و صدا در محتوای تولیدی شما می تواند برای آنها جذاب باشد.

 

3- اشتراک گذاری محتوای تولید شده:

اشتراک گذاری محتوا

وقتی به این مرحله می رسیم یعنی شما توانسته اید اهداف و مخاطبین خود را انتخاب کنید و برای آنان محتوای ارزشمند تولید نمایید، به شما تبریک می گوییم چرا که نصف راه را پیموده اید و حالا زمان انتشار محتوا فرا رسیده است.

انتخاب ابزار اشتراک گذاری: یکی دیگر از انتخاب های سخت در این مرحله است، می بایست ابزار اشتراک گذاری خود را انتخاب کنید، نمی توان یک نسخه واحد برای این تصمیم ارائه کرد چرا که در هر بازه زمانی ابزار های مختلفی به مارکت مخاطبین می آیند و متناسب با زمان و شرایط اجتماعی و سیاسی باید تصمیم گرفت، اما می شود به شرایط انتخاب صحیح اشاره نمود!

تاثیر گذار را انتخاب کنید نه بهترین را، ملاک انتخاب ابزار اشتراک گذاری مخاطب شماست؛ وقتی می گوییم همیشه حق با مشتریست دقیقا به این موضوع هم دلالت دارد، طیف مخاطبین شما هر کجا که تراکم بیشتری داشته باشند آن ابزار اشتراک گذاری شماست.

محتوای خود را متناسب با ابزار اشتراک گذاری تولید نمایید، این یک اصل است همانند این که به روی اسب بجای زین مبل نصب کنید که هم مخاطب را می خنداند و هم اسب را شاکی خواهد کرد! اگر فضایی استفاده می کنید که قالب محتوای آن تصویر است از متن طولانی استفاده نکنید که این کار باعث رنجش کاربر و از دست دادن مخاطب خواهد شد.

مصمم و ادامه دهنده باشید، مخاطبین و مشتریان شما از طریق محتوای تولید شده با شما در تعامل هستند پس اگر این محتوا در هر بازه زمانی قطع و یا کم رنگ شود باعث کاهش محسوس مخاطبین خواهد شد.

 

4- رصد و پالایش بازخورد :

Media-Monitoring

وقتی مرحله اشتراک گذاری را پشت سر می گذارید دغدغه های شما به مرور افزایش خواهد یافت چرا که شما با هر زحمت و سختی که بوده تولید محتوای یونیک را انجام داده اید و آن را به اشتراک گذاشته اید اما بازخورد آن را ارزیابی نکرده اید!

اگر مخاطبین و مشتریان شما روز به روز افزایش می یابند ولی به اهداف تعیین شده نمی رسید این یک بحران واقعی است، اغلب سازمان ها و کسب و کار ها تا به مرحله اشتراک گذاری می رسند ولی بعد از مدتی دل سرد شده و مخاطبین خود را به حال خود راه می کنند و باعث سرخوردگی خود و مخاطبین می شوند!

راه نجات، راه نجات شما در این چند جمله است، می بایست بازخورد سنجی کنید محتوای بازنشر شده خود را رصد کنید و از اخبار در حوزه کاری خود در لحظه آگاه باشید.

برای مثال سازمانی توسط روابط عمومی خود تولید محتوا نموده و آن را به اشتراک گذاشته است ، اما اطلاع چندانی ندارد که این محتوا به صورت صحیح به مخاطبین رسیده ؟ رقیبان در واکنش به این محتوا، تولیدات محتوایی داشته اند؟ و یا حتی محتوای این سازمان را بازنشر کرده اند ؟

روابط عمومی سازمان مذکور با ارائه گزارش های دقیق در این باره به مقام های ارشد سازمان امکان انعطاف و جهت گیری ها و تصمیمات موثر را به مدیر سازمان خواهد داد و این باعث پیشرفت روزافزون و رسیدن به اهداف خواهد شد.

 

در مقالات بعدی به توضیح تفضیلی این چهار مرحله خواهیم پرداخت

با آرزوی موفقیت، ترندا

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *