ژانویه, 2018 بدون نظر مقالات

روابط عمومی دیجیتال – بخش اول

روابط عمومی چیست؟
روابط عمومی یک رابطه ی استراتژیک و هدفمند ما بین یک سازمان یا برند با مخاطبان آن است که آگاهی و اطلاعات از طریق دسترسی های عمومی و محلی مبادله می شود. روابط عمومی های سنتی اغلب با سخنرانی ها ، توزیع دپارتمان ها ، نوشته ها و رسانه های مکتوب استراتژِی و آگاهی های سازمان را با مخاطبان خویش در میان می گذارند.

روابط عمومی دیجیتال چیست ؟
روابط عمومی دیجیتال با حفظ استراتژی حفظ ارتباط با مخاطبین عبارت است از ترکیب روابط عمومی سنتی با بازاریابی محتوا ، شبکه های اجتماعی ، اطلاع رسانی های دیجیتال و رصد ، پایش و پالایش اخبار و محتوا.
روابط عمومی دیجیتال صرفا انجام امور روابط عمومی سنتی در بستر دیجیتال نیست ؛ به تحلیل میتوان گفت که گرایش به فرایند دیجیتالی سازی روابط عمومی های سنتی اعم از تولید محتوا ، انتشار محتوا و رصد بازخورد مخاطبین است.

روابط عمومی دیجیتال چه مزایایی دارد ؟
1- اصل ماندگاری : در روابط عمومی دیجیتال بر خلاف روابط عمومی سنتی ، آگاهی ها و اطلاع رسانی ها به واسطه انتشار در فضای مجازی و دیجیتال بسیار ماندگار تر خواهد بود به طور مثال با انتشار یک خبر در رسانه های آنلاین تا مدت ها آن خبر قابل دسترسی و جستجو در فضای مجازی خواهد بود.
2- اصل بازنشر : یکی از دغدغه های مهم روابط عمومی های سنتی گستره ی محدود بازنشر آگاهی ها و اطلاع رسانی های سازمان است که با ورود دیجیتال به حوزه روابط عمومی های سنتی گستره ای به وسعت فضای مجازی امکان نشر و بازنشر اخبار مذکور در سیل بیشمار مخاطبین فراهم شده است ؛ به طور مثال با انتشار یک خبر در شبکه اجتماعی سازمان ، مخاطبین با بازنشر آن خبر در مخاطبین پایین دست واسطه نمایش آن به مخاطبین فراگیر خواهند بود.
3- امکان رصد اخبار نشر و بازنشر شده و تحلیل رفتار مخاطبین و رسانه ها ؛ یکی از مهمترین کمبود های روابط عمومی های سنتی سنجش بازخورد مخاطبین و رسانه هاست ، روابط عمومی های سنتی امکان بازخورد سنجی را بدلیل گستره ی محدود ارتباطی خود از دست میدهند و این برای یک سازمان مشابه یک فاجعه است که بعد از یک اطلاع رسانی هیچ تحلیل بازخوردی از مخاطبین خود نداشته باشد که عملا باعث تضعیف برنامه ریزی ها و استراتژی ها خواهد بود ، از این رو در روابط عمومی دیجیتال به دلیل دسترسی جامع به رسانه ها و مخاطبین بعد از نشر و بازنشر اخبار و اطلاع رسانی ها میتوان بازخورد رسانه ها و مخاطبین و حتی رفتارسنجی آنان دست یافت و برای برنامه های آینده استراتژی و برنامه ریزی دقیقتر انجام داد.
4- اصل ارزش افزوده : یکی از مهمترین اصل ها برای هر سازمان ارزش افزوده فعالیت های آن سازمان می باشد که در روابط عمومی ها این اصل نمود مشهودتری به جای میگذارد ، با گرایش سازمان ها به روابط عمومی دیجیتال و بازاریابی محتوا ، با هر کنش صحیحی ارزش افزوده مشهودی به سازمان تعلق خواهد گرفت به طور مثال با بازاریابی صحیح محتوای وب سایت سازمان به طور اختصار سئوی محتوا ، ارزش محتوایی آن وبسایت رو به صعود خواهد بود و در نتایج جستجوی مخاطبین در فضای مجازی جزو الویت های موتور های جستجو قرار خواهد گرفت.
5- امکان ردیابی مخاطبین و طبقه بندی اطلاعات ارتباطی ، مزیت فوق العاده ای که هر سازمان را به وجد خواهد آورد امکان ردیابی مخاطبین و طبقه بندی ارتباط با آنان است بدین سو که در روابط عمومی دیجیتال امکان ردیابی مخاطبین سازمان مذکور بر اساس سنین مخاطبین ، شهر محل سکونت ، مشاغل ، جنسیت ، علاقه مندی ها و… وجود دارد که میتواند این اطلاعات را همراه با امکان ارتباطی مستقیم طبقه بندی نمود و اطلاع رسانی های سازمان را به مراتب دقیق تر و هدفمند تر نمود.

در ادامه مبحث ابزار های مناسب برای روابط عمومی دیجیتال معرفی خواهند شد.

برچسب ها

ارسال نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *